מפתיע? חרדים עם תארים משתלבים פחות בשוק העבודה

צבי טסלר 1 Comment on מפתיע? חרדים עם תארים משתלבים פחות בשוק העבודה

דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלה נקודות מעניינות רבות בכל הנוגע לאופן השתלבותה ותרומתה של החברה החרדית לציבור הישראלי | ההפתעה לבעלי התארים, שיעור התעסוקה, שיעור קבלת החרדים לשוק העבודה, עוני, נופש וגם: 91% מהחרדים תרמו כסף לצדקה

חרדי משתמש במחשב • תמונת אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
20:43
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on צה"ל תקף במרחב ממנו בוצעו שיגורים לגליל | מתעדכן

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שיעור התעסוקה של יהודים בני 15 ומעלה הגיע ל-64.9% בשנת 2016 – 66.8% בקרב הגברים ו 63% בקרב הנשים.

בשנת 2016 אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה מבין היהודים בני 15 ומעלה הגיע ל-4.6% – הן בקרב הגברים הן בקרב הנשים. אחוז הבלתי מועסקים מבין הגברים שאורח חייהם חרדי היה גבוה מהאחוז בקרב הגברים שאורח חייהם חילוני (7.3% ו-3.5%, בהתאמה). גם בקרב הנשים אחוז הבלתי מועסקות שאורח חייהן חרדי היה גבוה מאחוז הבלתי מועסקות שאורח חייהן חילוני (6.5% לעומת 3.8%, בהתאמה).

בקרב הגברים היהודים, נראה כי אורח החיים מבחינה דתית קשור להבדלים בתעסוקה לפי ענף כלכלי. לדוגמה, בענף החינוך מועסקים 4.2% מאלו שמנהלים אורח חיים חילוני ו-8% מאלו שאורח חייהם מסורתי, לעומת 27.0% מאלו שאורח חייהם חרדי. בענף מינהל מקומי, ציבורי וביטחון וביטוח לאומי מועסקים 16.9% מהגברים שאורח חייהם דתי מאוד, 19.1% מהגברים שאורח חייהם דתי ו-12.2% מבין הגברים שאורח חייהם חילוני, לעומת 5.9% בלבד מאלו שאורח חייהם חרדי. 9.8% מאלו שאורח חייהם חילוני היו מועסקים בענף מידע ותקשורת, לעומת 3.0% מאלו שאורח חייהם חרדי.

ליצמן חשמל חרדים עובדים

חרדי עובד • תמונת אילוסטרציה • צילום: דוברות חברת החשמל

בקרב הנשים היהודיות, כ-60% מהנשים שאורח חייהן חרדי היו מועסקות בענפי החינוך (39.4%) ובשירותי בריאות, רווחה וסעד (20.4%). בדומה להן, גם נשים שאורח חייהן דתי מאוד מועסקות בענפים אלו (37.8% ו-22.1%, בהתאמה). לעומתן, רק כשליש מהנשים המנהלות אורח חיים חילוני היו מועסקות בענף החינוך (16.1%( ובענף שירותי הבריאות, רווחה וסעד (16.9%).

הענף הכלכלי עם אחוז התעסוקה הגבוה ביותר של גברים ערבים הוא ענף הבינוי (25%-20% מהגברים הערבים) וכן ענף מסחר סיטוני וקמעוני ותיקון כלי רכב מנועיים (16%-10%).

מדד הגיוון
מדד הגיוון התעסוקתי הוא כלי מחקרי חדשני וראשון מסוגו בישראל ובעולם, אשר מספק תמונת מצב של שילוב עובדים מקבוצות מגוונות באוכלוסייה בשוק העבודה הישראלי. ממצאי הדוח מראים כי חרדים מיוצגים בשיעורים גבוהים יחסית רק בחלקים מצומצמים של שוק העבודה.

בנוסף, מצבם של בעלי השכלה אקדמית מקבוצות מיעוט פחות טוב מזה של חסרי השכלה: בעלי השכלה אקדמית מקבוצות בעמדת מיעוט בשוק העבודה, משתלבים בשוק העבודה בשיעורים נמוכים יותר מאשר שכירים חסרי השכלה אקדמית מאותן קבוצות, וסובלים מפערי שכר גבוהים יותר. הם משתלבים בעיקר בתעשיות "הצווארון הכחול" וחווים פערי שכר גבוהים מאוד. שכרם של אקדמאים מקבוצות מיעוט מוריד את השכר הממוצע לאקדמאים, שהוא נמוך מלכתחילה בענפי הצווארון הכחול.

סטודנט חרדי

סטודדנט חרדי • אילוסטרציה | אורי לנז, פלאש 90

ענפי "הצווארון הכחול" מגוונים יותר גם בכוח האדם הלא אקדמאי שלהם: שכירים ללא השכלה אקדמית מקבוצות מיעוט חווים פערי שכר נמוכים יותר בענפי הצווארון הכחול, עם השכר הנמוך במשק, לעומת פערי השכר הגדולים שהם חווים בענפי הצווארון הלבן.

רווחת האוכלוסייה
ב-2016, 88.3% מבני 20 ומעלה דיווחו שהם מרוצים מחייהם – 89.8% מהיהודים. בקרב יהודים, אחוז החרדים המרוצים מחייהם וממצבם הכלכלי, גבוה מיתר האוכלוסייה היהודית. החרדים גם אופטימיים יותר מיתר האוכלוסייה היהודית לגבי השיפור בחייהם ובמצבם הכלכלי בשנים הקרובות.

אחוז החילונים המצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית שלהם גבוה מיתר האוכלוסייה היהודית. בקרב הערבים, לא נמצאו הבדלים בולטים בין דתיים ללא דתיים באחוז המרוצים מחייהם וממצבם הכלכלי.

בשנת 2016 כ-12% מבני 20 ומעלה דיווחו כי הרגישו עניים בשנה האחרונה (כ-630 אלף איש). כ-8% מהחרדים דיווחו כי הרגישו עניים בשנה האחרונה ו-7% מהיהודים שאינם חרדים.

נופש
55% דיווחו כי יצאו לנופש או לטיול בארץ בשנה האחרונה – 50% מהחרדים דיווחו כי יצאו לנופש או לטיול בארץ בשנה האחרונה, 53% מהמסורתיים-דתיים, 61% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים ו-65% מהדתיים ומהחילונים.

חרדים נופשים, פארק, בין הזמנים, יער, עצים

חרדים בפארק • אילוסטרציה | צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

43% דיווחו כי יצאו לנופש או לטיול בחו"ל בשנה האחרונה – 17% מהחרדים דיווחו כי יצאו לנופש או לטיול בחו"ל בשנה האחרונה, 30% מהדתיים, 34% מהמסורתיים-דתיים, 46% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים ו-60% מהחילונים.

חסד וצדקה
בשנת 2016, 23% מהאוכלוסייה היהודית בגיל 20 ומעלה דיווחו כי עסקו בפעילות התנדבותית בשנה האחרונה: 32% מהחרדים ומהדתיים, 19% מהמסורתיים-דתיים, 20% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים ו-24% מהחילונים.

65% מהאוכלוסייה היהודית דיווחו כי תרמו כסף בשנה האחרונה לארגונים חברתיים או לאנשים פרטיים: 91% מהחרדים, 78% מהדתיים, 67% מהמסורתיים-דתיים, 64% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים ו-60% מהחילונים.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    בסד. כדאי לראות. מחפש עבודה …. הלינקים 613.